O wydarzeniu
W dniach od 11.04 do 15.04.2023 r. dr inż. Paweł Dymora, dr inż. Mirosław Mazurek z naszego Wydziału oraz Pani prof. dr hab. inż. Romana Śliwa, dr inż. Dominika Ziaja i dr inż. Michał Jurek z Wydziału Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej uczestniczyli w wizycie studyjnej połączonej ze szkoleniem „Training School on Optimization, Design and Integration” we francuskim Instytucie badawczo naukowym „INSA Rouen Normandie”. Wizyta studyjna i szkolenie realizowane jest w ramach międzynarodowego grantu naukowo-badawczego „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)” realizowanego przez Wydział Elektrotechniki i Informatyki oraz Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej pod kierownictwem Pani prof. dr hab. inż. Romany Śliwy.
Grant „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)”
„Cost Action” to interdyscyplinarna sieć badawcza, która łączy naukowców i innowatorów w celu zbadania wybranego przez nich zagadnienia przez okres 4 lat. W skład „Cost Action” wchodzą zazwyczaj naukowcy ze środowisk akademickich, MŚP, instytucji publicznych i innych właściwych organizacji lub zainteresowanych stron. Działania COST są otwarte dla wszystkich dziedzin nauki i techniki, w tym dla nowych i powstających dziedzin; COST oferuje integracyjne, ogólnoeuropejskie środowisko dla osób o różnym stopniu zaawansowania, w którym mogą one rozwijać swoje profesjonalne sieci badawcze i zwiększać karierę.
Grant „Cost Action CA18203 - Optimizing Design for Inspection (ODIN)” dotyczy wykorzystania technik NDE (opartych na ultradźwiękach), w tym: odzyskiwania energii i bezprzewodowych sieci sensorowych w monitorowaniu uszkodzeń w komponentach lotniczych w warunkach laboratoryjnych (TRL 3). Komponenty te obejmują krytyczne elementy takie jak skrzydła samolotu, silniki, podwozia i powierzchnie kontrolne. Istnieje pilna potrzeba zintegrowania tych podejść i technik na etapie powstawania samolotu. Niniejsza akcja COST zgromadzi najlepszych europejskich ekspertów z tych dziedzin, którzy będą wspierać rozwój zintegrowanych ram dla zoptymalizowanych struktur samoczułych zdolnych do diagnozowania i prognozowania, wraz z demonstratorami i działaniami edukacyjnymi, w tym programami szkoleniowymi. Optymalizacja (czujnik/struktura), modelowanie obliczeniowe, zaawansowane przetwarzanie sygnału i zaawansowane podejścia projektowe zostaną zintegrowane w celu stworzenia nowatorskich ram, narzędzi projektowych i wytycznych dla dostarczenia pierwszej generacji „samoświadomych” samolotów zdolnych do dostarczenia dokładnych prognoz strukturalnych. Poprawi to strategie konserwacji, zwiększy dostępność aktywów, wypełni lukę pomiędzy badaniami a przemysłem, umożliwi zwiększone wykorzystanie zaawansowanych materiałów, obniży koszty operacyjne i ostatecznie zapewni bezpieczniejsze i bardziej ekologiczne rozwiązania w zakresie transportu lotniczego.
Zapraszamy do odwiedzenia strony projektu: https://odin-cost.com/