Zachęcamy PT Czytelników do lektury interesującej książki autorstwa Johna Heywood z Trinity College Dublin-University of Dublin pt. Empowering professional teaching in engineering: sustaining the scholarship of teaching.
Professor John Heywood, Fellow Emeritus, School of Education, Trinity College jest czynnie zaangażowany w edukację od lat 50. XX wieku. Był wykładowcą na uczelniach technicznych, a także na uniwersytetach w Lancaster i Liverpoolu oraz profesorem wizytującym na Salford University w Wielkiej Brytanii. Pełnił również funkcję profesora i kierownika Wydziału Edukacji Nauczycieli w Trinity College Dublin. Prace prof. J. Heywooda koncentrują się szczególnie na egzaminach i ocenie w szkolnictwie wyższym, a bardziej ogólnie na teorii i praktyce programów nauczania. Wiele z tych prac dotyczyło zagadnień inżynieryjnych i technologicznych, w znacznym stopniu przyczyniając się do rozwoju inżynierii i badań technicznych w szkołach. Pan Profesor jest autorem ponad 150 publikacji. Był redaktorem założycielem International Journal of Technology and Design Education. Jest członkiem American Society for Engineering Education (ASEE) oraz członkiem IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).
Książka jest w głównej mierze poświęcona wspieraniu profesjonalnego nauczania w inżynierii;: autor stara się pokazać, co należy zrobić, aby poprawić nauczanie. Prof. J. Heywood jest doświadczonym naukowcem, który ma również własne przemyślenia na temat nauczania i różnych systemów szkolnych. Próbuje podzielić się z nami nie tylko ogólnymi uwagami, ale także własnymi poglądami, opiniami i przemyśleniami na temat nauczania inżynierii na podstawie wielu ważnych wydarzeń w historii.
Książka składa się z 16 wykładów, które autor nazywa „podróżami”, przygotowanych na podstawie warsztatów ASEE/IEEE Frontiers in Education zorganizowanych przez profesora Arnolda Pears'a z Uniwersytetu w Uppsali. Ponadto współpraca J. Heywood’a z dr Mani Miną doprowadziła do realizacji kursu na temat nauczania i uczenia się na Wydziale Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej oraz Wzornictwa Przemysłowego na Iowa State University. Podróże 1 do 3 dotyczą odpowiedzialności nauczycieli, w szczególności podróże 2 i 3 koncentrują się na skuteczności. W podróżach od 4 do 6 podkreślono znaczenie oceniania w nauce. Podróże 7 i 8 odnoszą się do naukowej ideologii akademickiej z nauczaniem opartym na dociekaniu (podróż 7) i spiralnym programem nauczania (podróż 8). Podróż 9 przedstawia zaawansowaną metodologię organizatora zgodnie z podejściem Ausubela. W podróżach 10 i 11 jest omawiana rola uczenia się koncepcji i nauczania złożonych i rozmytych pojęć. Podróż 12 opiera się na ideologii skoncentrowanej na uczniu, w której uczeń jest twórcą samoczynnie aktywowanym. Podróże 13 do 15 dotyczą koncepcji inteligencji: testowanie inteligencji (podróż 13); natura a kontrowersje natury (podróż 14); oraz testowanie i alternatywne poglądy na wywiad (podróż 15). Podróż 16 obejmuje ideologię rekonstrukcji społecznej.
Budowa każdej podróży jest bardzo podobna: wprowadzenie, które pokazuje niezbędny wstępy lub odniesienia do literatury; dyskusja na temat rozważanego tematu; przykłady i ćwiczenia; notatki z referencjami. Przedstawione przykłady, referencje i recenzje literatury ujawniają głębokie przemyślenia autora na poruszane tematy.
Pełną recenzję książki w języku angielskim można znaleźć na stronach Computing Reviews (dostęp po zalogowaniu):
http://www.computingreviews.com/review/review_review.cfm?review_id=146627
lub jako załącznik.