Zapraszamy do zapoznania się z interesującą monografią obejmującą szeroki zakres osiągnięć Christofa Weinhardta. Ta szczególna książka poświęcona jest przede wszystkim uhonorowaniu jednej osoby, która dzięki swojej działalności i wybitnym pomysłom wywarła wpływ na wiele osób zajmujących się szeroko pojętą informatyką, inżynierią marketingu, projektowaniem rynku i nauką o usługach. Christof Weinhardt jest profesorem zwyczajnym w Instytucie Systemów Informacyjnych i Zarządzania (IISM) w Instytucie Technologii w Karlsruhe (KIT). Od lat 90. jest bardzo aktywnym uczestnikiem i członkiem różnych projektów i środowisk naukowych, co pozwoliło mu zdobyć doświadczenie zawodowe i odnieść wiele ważnych sukcesów w badaniach i edukacji. Zauważmy na przykład, że do tej pory był promotorem ponad 90 prac doktorskich, więc oczywiste jest, że jest osobą, która znacząco wpływa na losy i kariery wielu osób. A część z tych osób zdecydowała się na napisanie książki, która nie tylko pokazuje aktualny stan wiedzy w inżynierii informacyjnej i rynkowej, ale także nowe trendy, zmiany paradygmatów i przyszłe wyzwania w otaczającej rzeczywistości.
Dziś w postpandemicznym świecie zmuszeni jesteśmy zmierzyć się z wieloma nowymi problemami, które wymagają nieszablonowego (out-of-the-box) myślenia. Spektrum tych zagadnień może być bardzo szerokie, a w naszym połączonym, wysoce złożonym świecie nie jest łatwo je rozdzielić; jednak w zależności od problemu można wskazać ważne czynniki, zjawiska i wyzwania, które wymagają szczególnej uwagi. Patrząc na spis treści, czytelnicy zobaczą 14 rozdziałów plus jeden dodatek – wiersz dla bohatera książki. Te części odnoszą się do bardzo głębokich przemyśleń i doświadczeń, które są nie tylko czystą dyskusją akademicką, ale także odnoszą się do rzeczywistych problemów. Będzie to banalne stwierdzenie, ale w dzisiejszych czasach systemy informacyjne są podstawą wielu działań instytucjonalnych i osobistych, przez co ich wpływ na nasze codzienne życie jest większy niż kiedykolwiek wcześniej. Biorąc pod uwagę, że „rynki są niezbędnym narzędziem do koordynowania złożonych systemów”, można skupić się na problemie wspierania projektowania rynku w celu określenia sukcesu rynkowego wraz z wysokoprzepustowymi rozwiązaniami komputerowymi.
Choć może się wydawać, że jest to tylko podejście czysto inżynieryjne, niezwiązane z żadnymi kwestiami emocjonalnymi, książka zawiera również rozdziały poświęcone analizie wpływu sentymentu na przyszłe stopy zwrotu z akcji oraz emocjonalnym aspektom zachowań licytacyjnych w oparciu o pomiary neurofizjologiczne. Co więcej, czytelnik może znaleźć interesujące studium na temat praktykowania modelowania koncepcyjnego przez modelarzy, decyzji dotyczących modelowania, napotykanych trudności w nauce modelowania i przezwyciężania tych trudności. Jest to ważne, ponieważ dobre zaprojektowanie rynku jest kluczowe. Zwróćmy na przykład uwagę na współczesne wyzwania związane z przejściem „w kierunku bardziej zrównoważonego zaopatrzenia w energię dla wszystkich” – nie jest łatwo przekonać wielu, że wydaje się to być nie tylko gorącym tematem, ale także ważnym krokiem w rozwoju człowieka. Obecne trendy w edukacji i rosnące możliwości rozwiązań technologicznych pozwalają na wykorzystanie systemów immersyjnych, które „w szczególności są w stanie sprostać wyzwaniom w zakresie świadomości, motywacji, przekazywania informacji i edukacji obywateli do działania w sposób zrównoważony”; jest to również omówione w jednym rozdziale. I wreszcie, jeden rozdział proponuje socjaloidę jako „zintegrowany zbiór danych i modeli o społeczeństwie”. Służy do budowy modelu obliczeniowego dla Filadelfii.
Każdy, kto zna osiągnięcia Christofa Weinhardta (artykuły, projekty, wydarzenia, seminaria) powinien przeczytać tę książkę, aby bliżej przyjrzeć się jego koncepcjom, propozycjom, pomysłom, ciekawym myślom i działalności badawczej.
Recenzja książki jest dostępna na stronie w czasopiśmie Computing Reviews:
https://www.computingreviews.com/review/review_review.cfm?review_id=147478
Gimpel H., Neumann D., Seifert S., Veit D., Krämer J., Pfeiffer J., Teubner T., Weidlich A.: Market engineering: insights from two decades of research on markets and information, Springer International Publishing, Cham, Switzerland, 2021.